6 voordelen van voorlezen aan baby’s

Ken je dat? Vanaf de geboorte wil je het beste voor je baby. Een simpele, maar effectieve manier om hem een voorsprong te geven, is voorlezen. Echt, voorlezen aan een baby? Ja hoor, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. We zetten de zes grootste voordelen voor je op een rij. Bonus: het is nog leuk ook!

1. Voorlezen geeft een taalvoorsprong

Met blokken spelen? Leuk en leerzaam! Maar als je elke dag ook even een boekje voorleest, heeft jouw kind met 15 maanden al een taalvoorsprong. Je baby begint eerder met brabbelen door alle woorden die hij hoort. En leert daardoor eerder praten. Begin vooral niet te laat: met 4 of 5 maanden kun je al samen prentenboekjes lezen.

2. Voorlezen versterkt de band met je baby

Hectische werkdag gehad? Kind uitgeput van het kinderdagverblijf? Ga er even rustig voor zitten samen, en maak tijd voor een verhaaltje. Je baby – en jij vast ook – geniet van al die aandacht. Extra voordeel: je kunt eindelijk even rustig zitten.

3. Voorlezen maakt slaperig

Rust, reinheid en regelmaat? Het is weer helemaal terug van weggeweest. Vaste momenten zijn dan ook erg kalmerend voor je baby. Wil je dat je baby als een roosje in slaap valt? Lees hem dan elke avond even voor.

4. Voorlezen prikkelt de verbeelding

Al die leuke kleuren en vormen in boekjes zijn er niet voor niks. Ze maken je baby creatiever.

5. Voorlezen verhoogt de concentratie

Het concentratievermogen van een baby stelt misschien nog niet veel voor. Maar het is al op heel jonge leeftijd te trainen. Als hij wordt voorgelezen, leert je kind zijn aandacht langer bij één onderwerp te houden. Als je hem elke dag voorleest, kan hij zich steeds beter concentreren.

6. Voorlezen maakt nieuwsgierig

Jong geleerd is oud gedaan. Als je je baby voorleest, is de kans groot dat hij om boekjes blijft vragen als hij ouder is. En hoe eerder je kindje plezier heeft in voorlezen, hoe groter de kans dat hij later zelf ook boeken gaat lezen. Dat vergroot niet alleen zijn woordenschat, maar ook zijn blik op de wereld.

GRATIS:

Enthousiast geworden? Haal dan snel het gratis Boekstart-koffertje bij de bibliotheek. Je krijgt twee boekjes en je kind wordt gratis lid van de bibliotheek.

Bron: www.boekstart.nl / www.stichtinglezen.nl / Niels Bakker, onderzoeksmedewerker Stichting Lezen

Meer artikelen